Kolhydratfri?

Jag har läst om uretritare som blivit bättre av mindre kolhydrater, och eftersom jag äter typ huvudsakligen kolhydrater så kanske det är vettigt att prova :)
Min favoriträtt är typ pasta, sojakorv och ketchup. Varje måltid baseras på pasta i princip, och det har nog typ aldrig funnits en kolhydratfri dag i mitt liv (förutom mina värsta penicillindagar då jag inte äter alls haha).

Min mage är typ Mr Sensitive dessutom, så jag tror att det är värt ett försök. Särskilt när det hjälpt flera stycken.

Jag tänkte prova vara så gott som kolhydratfri i kanske 2-3 veckor, för att veta helt säkert om det gör skillnad. Om jag blir bättre så kan jag ju börja äta lite mer och kolla om det spelar roll om jag äter lite kolhydrater.

Nu är det ju såhär dock, att jag är vegetarian, äter inte ost som innehåller löpe (=de flesta ostar) och vill hålla ner min ägg- och mejeriproduktskonsumtion så gott det går. Jag vill alltså typ INTE byta ut pastan mot ägg.
Eftersom jag inte äter så mycket i vanliga fall, så är det rätt viktigt att det jag äter är näringsrikt och gott (för då får jag i mig mer). Jag vill inte gå ner i vikt heller. Jag är ju typ 5 kg från underviktsgränsen. Några kilon kan jag offra om det krävs, men jag vill verkligen inte behöva bli värsta superskinny på grund av det här.
Det viktigaste är inte att det är supermumsigt dock, bara det går att få i sig och är näringsrikt.

Linser och bönor kan jag verkligen missbruka, så antar att det blir en hel del sallader och soppor rika på det.
Lät inte så "inte-gå-ner-i-vikt"-vänligt dock.

Nemen, lite om min smak:
  • Fett = usch
  • Torrt = usch
  • Vätskor = tjohoo!! (ingen maträtt utan sås)
  • Sojakorv, typ alla qournprodukter, typ alla grönsaker och speciellt svamp = tjohoo!!

Är det några av er där ute som kan några bra, kolhydratlåga, näringsrika, animalierlåga maträtter som ni tror att jag kan tycka är goda? :)
Nemen, tips skulle verkligen uppskattas!

/Fanny


Kommentarer
Birgitta

Hej du!



Min man håller sedan ca 4 veckor på med fokuserad kolhydratbantning, dvs han äter INGA kolhydrater alls. Och det här innebär att jag av bara farten hänger på - fast inte lika strikt. Vi är visserligen inte vegetarianer, så vi äter kött, bacon, fisk osv plus MASSOR med grönsaker. Och ost!!! Inget bröd, ingen pasta, ingen potatis, inget mjöl, inga kakor - nästan i alla fall.

Vet inte om detta har påverkat min uretrit, men i början av denna vecka mådde jag helt fantastiskt underbart bra - i tre dagar. Dessa dagar tillbringade jag hos min syster och där åt jag som vanligt igen - och i går morse - efter tre dagar -kom värsta uretrit-skovet farande. Värre än på länge. Riktigt däckad var jag i går, i natt och i morse.

Så nu sitter jag här och undrar om kolhydraterna spelar en roll i detta. Har ingen aning faktiskt.

Men jag ska försöka att i alla fall låta bli socker och vitt mjöl. Bara en liten kaka ibland....

2012-04-13 @ 22:55:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0