Sakta men säkert

Depressionen blir bättre. Nu börjar mina anti-depressiva komma igång. Jag känner mig piggare än någonsin (även om jag är helt slut i kroppen rätt ofta ändå) och jag är sugen på att göra saker. På kvällen ser jag fram emot morgondagen, istället för att längta tills jag sover så jag slipper vara vaken. Allt känns behagligare bara. Jag är gladare :) 

Uretriten är skitdum som vanligt. Kramp, trägningar och sånt mest hela tiden. Det känns som att jag fått in uretriten lite i rutin. Det är sällan jag inte är föreberedd eller gör någon tabbe (typ har på mig fel sorts kläder eller kissar innan jag far någonstans). Det är väl skönt på sitt sätt, men bara för att jag typ vant mig betyder det absolut inte att jag är okej med det. Att jag inte känner mig hindrad. Att jag inte drömmer om något annat..


Jag har i alla fall gjort en himla massa senaste veckan! Lägenheten ser snart fin ut (skyller på att jag är nyinflyttad ännu, fastän jag flyttade in i augusti haha), jag har gjort en massa ärenden och experimenterat med mat en massa. Sedan jag blev vegan har jag blivit superintresserad av mat, vill utveckla mig så mycket det bara går! Har gjort lite egna olika mjölker och tofu och sånt, superkul! Nu vill jag köpa en bok som innehåller veganska ost-recept och göra egen brie, blåmögelost och sånt! :) Ahh, juste, i veckan har jag ju även hunnit med magsjuka (3:e på ett år tror jag, men mildaste på länge! kunde äta efter 18h!) och TESTAT ELDER SCROLLS ONLINE BETA!!!!

Ja, ni läste rätt. JAG, FANNY KARLSSON, FICK ÄRAN ATT TESTA ELDER SCROLLS ONLINE BETA!
Jag ansökte för ett år sedan, och har nu testat det i helgen (man får testa spelet under en helg innan det kommer ut, för att tillverkarna ska kolla hur det funkar typ). Det var lika bra som jag trodde och jag vill ba spela det igen.

Oj, wall of text. Blir lätt så på natten då man inte kan sova.

Kram på er!

/Fanny



Kommentarer
Rebecka

Hej!

Jag har kommit in på er blogg genom att googla om uretrit, upplever lite problem just nu med mina urinvägar och haft konstanta uvi-problem i en vecka (utan bakterier i urinen). Jag har också en historia med många, många uvis, dock har penicillin alltid hjälp. Mina besvär är inte speciellt stora dock.

Jag har en del frågor. Uretrit är som sagt kronisk inflammation i urinröret, eller hur? Därför undrar jag varför fungerar inte starka anti-inflammatoriska mot era smärtor? Har ni testat? Och då menar jag egentligen mer immunosuppressiva, alltså såna läkemedel som typ reumatiker tar. Det är dyra mediciner men jag tänker på exempelvis TNFalfahämmare. Man hämmar verkligen immunförsvaret så det finns väl en risk i det också, men för att på något sätt trycka tillbaka uretriten kanske det hjälper. Har ni tagit kontakt med en läkare som är expert på reumatiska sjukdomar?

Jag läser medicin och har läst en del om detta. Reumatoid artrit är en sjukdom där cirkulerande immunkomplex fälls ut i lederna, men immunkomplex kan också fällas ut i urinvägarna. Det kan vara något sånt här ni har (eftersom det är kroniskt). Det är en sorts överkänslighetsreaktion mot ett eget protein (t.ex.) i kroppen. Immunförsvaret ser det som ett hot och bildar antikroppar som binder till proteinet som sedan cirkulerar och fälls ut i t.ex. leder eller ja urinvägarna. Här attraheras vita blodkroppar och ständigt attackerar immunkomplexen vilket i sin tur förstör och irriterar vävnaden där dom är.

Jag är som sagt ingen läkare bara en intresserad student med urinvägsbesvär, men tänkte tipsa detta om ni redan testat allt och kanske inte testat just detta. Tycker det är fruktansvärt att så unga tjejer ska leva med kronisk smärta.

Mvh,

Rebecka

Svar: Hej Rebecka! Tack för din oerhört intressanta kommentar! Varken jag eller Fanny har prövat det du har teorier kring men det låter verkligen spännande och logiken känns slående! Det finns dock ett stort problem. Kronisk uretrit (framförallt hos kvinnor) är idag inte en accepterad sjukdom och det är väldigt få läkare som faktiskt tror på oss när vi söker hjälp. Läkarna tror att det är psykiskt, att vi inte har så ont som vi berättar och inte i den utsträckning vi beskriver. Vi blir oftast undanfösta och ivägskickade då ingen läkare vill ha hand om ett fall som vårat. Det innebär att det är otroligt svårt att ens få pröva något, läkarna är naturligtvis inte villiga att skriva ut medicin mot något de inte tror existerar. Jag håller på att utredas för endometrios för tillfället och kommer slå ett stort slag för endometriosförändringar i urinvägarna till att börja med men jag ska absolut bära med mig detta i tankarna! Tack så hemskt mycket för ditt engagemang!

Med vänlig hälsning Jeannie
Jeannie Olsson Frisk & Fanny Karlsson

2014-01-14 @ 11:40:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0