Vårdcentralen

Jag tror inte jag har skrivit det, men vid jul slutade jag ta penicillin varje dag (Cefadroxil) som förebyggande mot urinvägsinfektioner. Min läkare trodde helt enkelt att det var onödigt.

För någon dag sedan tänkte jag tanken "hmm, jag kanske har en infektion.." men tänkte som inte mer på det. Igår blev jag 90% säker på att jag hade en infektion och idag blev jag 100% säker på att jag har en infektion. Så, sagt och gjort: ringde vårdcentralen och bad om att få lämna urinprov.

Det är alltid komiskt att lämna urinprov för urinvägsinfektion när man har uretritbesvär varje dag. Eller, lämnandet i sig finns det väl inte så mycket komiskt i, men att förklara att man borde lämna ett prov.
Jag inleder samtalet med att förklara att jag har en kronisk urinvägssjukdom som kan likna urinvägsinfektion så det är svårt att veta lika tydligt om man har infektion eller inte som ifall man är frisk. Förklarar också att jag avslutat en penicillinkur, så det vore inget konstigt i om jag fick en infektion nu.

Så får jag frågan:
"Har du sveda när du kissar?"
"Ja, men det har jag som sagt alltid. Jag har alla symptom för en mildare infektion alltid."
"Har du trägningar?"
"JA, MEN det har jag alltid."

Och så vidare, och så vidare.
Det är så många som har svårt att lämna rutinfrågorna och istället individanpassa. Såhär är det också ALLTID tycker jag! Kan inte låta bli att göra annat än le :)

Aja. Lämnade provet. Har en infektion. Det skickas på odling, så får jag väl en penicillinkur sen.

Tänker du nu: hur vet man om man har en infektion när man har uretrit?
Jag har skrivit ett inlägg om det HÄR.

Olof kom förbi idag. Tack. Det behövdes.

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0