Min fasta

Idag har varit en väldigt jobbig dag, trägningsmässigt och smärtmässigt. I hjärtat har det varit en förhållandevis bättre dag, även om gårdagen var väldigt svår. Nu mot kvällen har det dock blivit mycket bättre! Att jag är uppe sent är bara för att jag är kass och har ingenting med min sjukdom att göra! :)

Imorgon (eller ja, eftersom klockan är efter 12 så är det väl idag) så börjar fastan.
Jag brukar fasta varje år. Ja, inte den klassiska fastan, utan en lite annorlunda fasta: jag får välja själv vad jag ska fasta från.

Den här sortens fasta kan vara vad som helst. Man kan fasta från någon slags mat, t ex kött (som jag gjorde en gång innan jag blev vegetarian), godis osv.. Eller något helt annat!
I år bestämde jag och vän oss för att fasta från att läsa saker eller delta i diskussioner som provocerar en. För ett tag sedan skrev jag om att välja sina strider, och att jag lätt hamnar in på att läsa trådar om ämnen som verkligen gör mig irriterad. Sånt ska jag fasta från i år. Om jag är med några kompisar och de kommer in på ett ämne som provocerar mig, ska jag gå därifrån eller byta ämne.


Syftet (eller ett av syftena för min del) med fastan är att man ska lära sig något av det eller tjäna något på det, på något vis. Inse hur beroende man är av kött, eller som nu: inse att jag är sjukt beroende av att läsa provocerande saker, och bli bättre på att lägga av med en vana jag knappt tjänar något på.

Jag tror det här kan vara väldigt nyttigt för mig, för min själsliga frid.

Även om ni inte är troende, så tycker jag att ni borde prova att fasta från vad som helst! Har ni någon dålig vana, eller är det något ni är smått/väldigt beroende av som ni borde dra ner på? Är det något ni har svårt att vara utan? Prova! Man kan lära sig mycket av det, och det är ändå bara 40 dagar liksom.

Lova er själva att sluta gräva ner er i saker ni vet att ni bara kommer bli deppiga av, fråga inte frågor ni inte vill höra svaret på, öva på att se det positiva i vardagen, eller att varje gång ni bara vill börja gråta så ringer ni en vän - vad som helst!

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0