Endometrios?

Det är många uretritare som misstänker att endometrios ligger bakom skiten.
Många endometriosare får nämligen symptomen som vi har.

Jag har väl tänkt på det, men inte fastnat för det förräns igår.

Nu vill jag inget hellre än att göra en titthålsoperation.

Jag satte nämligen in spiralen igår. Det vart mycket komplikationer då min livmoderhalsgång (tror jag det heter..) var för smal och spänd. Det tog säkert 20-30 minuter för henne att lyckas mäta min livmoder, för att hon inte fick in den där grejen. Hon fick tillslut ta till med en klotång för att hålla fast liksom, och hon nöp mig med den där tången isäkert 5 minuter, gjorde väldigt ont. När hon äntligen lyckats mäta mig tog det lika lång tid att föra in själva spiralen. Suck.

Aja, det jag skulle komma till är att efter man satt in en spiral, så får man molvärk i livmodern. Enda sedan jag gjorde undersökningen har jag haft mycket molvärk SOM KÄNNS SOM MIN VANLIGA MOLVÄRK!!!!
Kan det vara så att molvärken jag känt i magen i själva verket inte sitter i blåsan, utan i livmodern..?
Jag blev mer och mer säker på att det faktiskt är så det ligger till.

Läste på lääänge om endometrios, och många andra symptom som ingår i sjukdomen har jag!

  • Väldigt riklig mens. Innan jag började med p-pillerna fick jag ha 2 stycken av de största bindorna samtidigt ibland, min mens var verkligen from hell.
  • Trötthet/utmattning. Jag är verkligen helt slut jämt. Orkar ingenting. Spelar ingen roll om jag sovit bra eller dåligt, har problem med att stå länge i princip jämt. Benen bär mig knappt.
  • Utvecklingen. Får man endometrios när man är i unga tonåren utvecklas ofta sjukdomen till det sämre ju äldre man blir.
  • Menssmärtor. Jag har alltid haft väldigt menssmärtor, och sjukdomen blir verkligen mycket värre under mensen!
  • Skov. Endometrios kommer mycket i skov!
Ja, listan är lång. Jag vill verkligen göra en titthålsoperation och kolla hur min livmoder ser ut! Förut när jag har bett om en titthålsoperation har en läkare skrattat åt mig, men nu tänker jag inte ge upp. Jag vill verkligen veta om jag har endomertios eller inte.

/Fanny


Kommentarer
Anonym

Fanny! Jag har tänkt hur länge som helst att jag ska skriva till dig om just det här. Jag jobbar på en gynavdelning nu och vi har vissa patienter med endometrios som återkommer till oss väldigt ofta. De har svintont konstant och får skov med ännu värre smärtor. Det finns egentligen inget som hjälper, men många får morfindropp tills värsta smärttopparna lagt sig. Jag har hört flera prata om att det tex gör ännu ondare om de har tömt blåsan, att det är svårt att kissa, och en berättade för mig att hela helvetet hade börjat med just en uvi som trots många odlingar inte innehöll bakterier. Det MÅSTE finnas samband. Försök att bli utredd för endometrios, om inte din läkare går med på det, försök få remiss till tex Huddinge sjukhus i Sthlm. Vi har ett endometriosteam. Många blir opererade och endometrioshärdar bränna bort. Annars försöker man med hormonbehandlingar. Det är extremt svårbehandlat, men definitivt värt att utreda!!

Kramar!

Svar: Jag ska verkligen göra allt för att få undersöka det här, ju mer jag läser och hör historier, desto mer tror jag att det faktiskt kan vara det.På internet står det dock inte jättemycket om att det sätter sig så väldans mycket i urinvägarna dock, det går ju att hitta, men det är inte där fokus ligger. Jag hoppas verkligen att läkarna inte tänker att det är osannolikt att det är det jag har (eftersom inte alla med endometrios har så hemska urinvägsbesvär) och därför inte vill göra undersökningen.. Fan, jag blir bara mer och mer taggad! Jag vill få min diagnos!
Bara att få morfindropp när det är som värst låter fantastiskt. Just nu tror de inte att jag har ont nog för smärtstillande överhuvudtaget.
/Fanny
None None

2013-08-10 @ 21:50:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0