En viktig fråga

Maria om ..och hur ska det gå..?!:
Hej tjejer!

Maria här igen, först måste jag gratulera er till studenten :) Vilka fina balbilder.

Jag behöver lite råd och tips av er

Ska genomgå en cystoskopi, hur var det för er och blev det värre efteråt? Vissa har faktiskt fått ännu värre smärtor därför känner jag mig mycket nervös inför detta :(

Jag har nu haft ont sedan januari månad dvs 5 mån utan någon smärtlindring kan man säga att ipren är det, det enda jag tagit och det hjälper inte på långa vägar!

Jag har nu sprungit hos otaliga gynekologer som kommer fram till samma svar att allt är i sin ordning..så varför har jag ont varje dag?

Jag hoppas iaf att det visar att jag har en katarr och får någon behandling mot detta och helst att bli tagen på allvar!

Som Jeannie skrev tänk vad ett leende kan dölja!

Kram på er tjejer och ha en underbar student :)


Svar från FANNY:
Hej Maria! :)
Jag tar studenten nästa vecka först, och dessutom tar jag inte "riktig" student, utan jag kommer gå ett fjärde år pga all frånvaro från skolan mitt älskade urinrör har gett mig, så det är bara Jeannie som tar studenten :)

Att du inte fått någon smärtlindring på 5 månader upprör mig, men förvånar mig inte. Efter nästan 3 år fick jag vettig smärtlindring. Läkare har en tendens att tro att uretrit är som urinvägsinfektioner, som man inte ger smärtlindring till för att de går över fort. Om urinvägsinfektioner hade varit så smärtsamma som de är under några veckor hade man gett smärtlindring --> det enda rimliga är att man ska få smärtlindring mot uretrit. Uretrit-smärta tycker jag dessutom är 7 resor värre än en vanlig UVI..
Senaste smärtlindringsläkaridiotkatastrofen har Jeannie nog upplevt, då hon desperat sökte smärtlindring så att hon garanterat kan vara med på sin egen student och får svaret: "Lilla gumman, det är bara att bita ihop!"

Jag har genomgått 2 stycken cystoskopier. Jag ska försöka vara så ärlig som det går utan att skrämmas. :)
Kroniskt värre blev jag inte, men tillfälligt värre blev jag. Det är ju fullt normalt att kissa blod i några dagar efteråt, vilket säger en del om hur ont det är "okej" att det får göra en stund efteråt. Men första gången man kissar efter en cystoskopi så kan man prutta ur urinröret, vilket är ganska awesome och en ganska fet achievement! Fick mig att le trots att jag hade jätteont i alla fall :)
Första gången jag gjorde en cystoskopi hade jag haft en jättedålig dag. Jag hade haft seriösa kramper och väldigt mycket smärta. Den gången låg jag och skrek och grät och försökte fly därifrån, medans en sjuksköterska höll ner/fast mig. Det gjorde verkligen väldigt ont. Däremot så bedövade han inte särskilt ultimat, och jag hade haft en riktigt kass dag, så det är inte säkert att DU får så ont.
Andra gången så fick jag narkos, så jag sov medans de höll på att peta. Jag fick ju fortfarande alla efter-effekter, men det var en OTROLIG lättnad att få bli satt i narkos.

Som jag förstår det så är det fullt möjligt att bli satt i narkos, prata med dem i förväg bara. Du ska ju fasta innan, och de ska ha speciella grejer med sig och sånt. De måste vara förberedda, det är inget du kan göra när du börjar bräsa direkt.
Berätta att du har stor smärtproblematik i urinröret, är väldigt orolig och har hört om andras smärtfyllda upplevelser. På kallelsen står det liksom att undersökningen är så gott som smärtfri, vilket jag kan intyga att den verkligen inte är. I alla fall inte ur uretrit-fannys perspektiv.

Det enda de har hittat på mig är att jag har lite större urinblåsa än man ska, och att jag har en svag rodnad i min urinblåsabotten. Mitt urinrör var alltså rätt okej. Båda två sakerna kan betyda vad som helst. De kan faktiskt lika gärna inte hitta någonting hos dig. Tappa inte hoppet om de inte hittar något. Eller som min läkare sa: "Att vi inte hittade något speciellt är egentligen en bekräftelse på uretrit."
Det finns alltså inte något som verkligen skriker uretrit, som en tumör kan skrika cancer liksom.

Jag hoppas att Jeannie kan svara på det här senare också, eftersom jag verkligen inte är säker på om mina cystoskopi-upplevelser är särskilt normala?

Jag tyckte verkligen att citatet "Tänk vad ett leende kan dölja" var superbra. Det förklarar så mycket. Jag kan kolla på bilder från upplevelser jag minns som smärta^8, fast jag ler och ser glad ut på vissa bilder. Varför det är så svårt för folk på skolan att förstå hur sjuk man faktiskt är.

Kram på dig, och lycka till!!

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0