Gnäll, gnäll, gnäll!

Jag har berättat för er förut att jag håller på att byta avdelning (från barn- och ungdomskliniken till urologen). Detta sker genom att min läkare skickar en remiss dit. 3-4 veckor efter att remissen skickades fick jag ett brev hem. "Tjohooo!" tänkte jag. Äntligen får jag tid.
I brevet stod det att de hade tagit emot min remiss, ställt mig på väntelista och att mitt beräknas vara om ca 3 månader.

Detta tyckte jag såklart var helt oacceptabelt.
Det är inte rimligt att jag ska vänta i 4 månader på en tid, när jag dessutom blivit satt på lågdos.

Efter att ha skickat ett mail som jag misstänker luktade tårar så fixade min läkare en tid 3 veckor senare, istället för 3 månader. Om 1.5 vecka är min tid.

Tänkte bara påminna er om att gnälla.
Jag HATAR att gnälla på vården, eftersom jag är övertygad om att de gör det bästa dem kan. Ibland måste man bara tala om för dem att de inte har försökt än. Är det rimligt att jag ska ligga i sängen med svåra smärtor i ytterligare 3 månader? Nej. Men ibland tänker de inte på det.

Jag vill också påminna er om att gnälla mindre.
Det är inte läkarens fel att han inte kan bota er. Sjukdomar tar tid att diagnotisera, och ännu längre tid att behandla. Det finns inte skäl att vara arg på en läkare som gör sitt jobb och försöker hjälpa dig. Herregud, kolla på House någon gång. Oavsett hur mycket de vill hjälpa, så är det inte så lätt alla gånger. Lita på att läkaren inte är genomrutten, och om han verkar vara en idiot så kan man sansat påminna honom om det. Var inte arg bara, inte när de försöker hjälpa.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0