Smärtsam kväll

Jag blev bättre under dagen igår, riktigt bra till och med. Vid halv sju åkte jag och Christoffer hem till Linda, mötte upp Nandie, Danne och Sara och åkte sedan över till Fårö med sjufärjan, full bil och Linda på flaket. Åkte först till Gåsemora för att mata Saras 40 hästar (!!), sen hem till Sara för att börja inflyttningsfesten! Allt började verkligen jättebra, vi hade kul och det började droppa in mer folk efter hand, mådde fortfarande jättebra. Efter en timme började jag få ont men tänkte att det kanske bara var en svacka. Ibland kan det först bli lite sämre när jag dricker alkohol för att sedan gå över igen. Insåg tillslut att jag istället snabbt blev sämre och sämre, på bara 20 minuter hade det gått från smärta som absolut var hanterlig så länge jag fick tänka på något annat till att jag fick svårt för att stå upp. Ringde min bror och bad honom hämta mig, problemet var ju bara att vi var på Fårö och färjan går bara en gång i halvtimmen. Vid det tidskedet skulle det ta över en timme för mig att komma hem och smärtan förvärrades varje minut. Linda tog med mig ut för att komma bort från alla lite, började gråta så fort dörren stängdes bakom oss. Jag hade så fruktansvärt ont och grät hysteriskt, Linda frågade om tusen saker som kanske kunde hjälpa men när smärtan stigit till den nivån finns det inget som kan hjälpa, det enda som kan dra ner smärtan en aning är att kunna sätta sig på toa och tvinga blåsmuskeln till att slappna av. Jag sa till Linda att jag ju inte kunde sätta mig på toa eftersom det tar tid, har jag väl tömt blåsan under kramp kan jag inte resa mig efter varken tio eller 15 minuter. Alla vet ju att om man är på toa i längre än fem minuter när det är fest börjar folk rycka i handtaget och bli irriterade. Detta blev under kvällen dessutom en stor fest och långt ifrån alla som var där vet om att jag är sjuk.
När jag berättade detta för Linda blev hon arg, hon tog tag i min arm och sa "om det är det som kan hjälpa dig just nu så ska du skita i vad alla andra gör och säger" Hon drog in mig till toan och sa att hon skulle stå utanför så länge jag behövde vara där.
 
Jag satt där i en halvtimme, grät av smärta och grät av tacksamhet. Tacksamhet över att jag har turen att ha vänner som Linda. Linda stod utanför i en hel halvtimme medan massor av folk ville in, undrade vad hon höll på med, skrattade åt personen som varit där inne så länge, skrattade åt HENNE för att hon stått där så länge osv. Ändå stod hon kvar, fortsatte avleda folk, hittade på lättsamma förklaringar och samtalsämnen för att inte alla skulle fråga hela tiden. Det var enbart tacka vare detta som jag faktiskt kunde slappna av, ta mig samman och inte bryta ihop av smärta.

Min bror körde sen fram bilen till dörren så att jag skulle slippa gå för långt, Nandie hjälpte Christoffer med hans grejer för att allt skulle gå så fort som möjligt och vi kramades hejdå. Söndergråten, besviken men tacksam körde min bror hem mig och Christoffer i en högst olaglig men behövlig fart.

Har idag fortfarande ont men de är hanterbart, hatar och älskar livet på samma gång. Hatar sjukdom men älskar de människor som jag är omgiven av.

/Jeannie
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0