Mycket gjort på ledig dag

Idag har jag lyckats få en hel del gjort på min lediga dag! Har haft trängningar hela dagen men eftersom jag varit hemma så tänkte jag att jag kör så länge det går så får jag se om jag blir sämre helt enkelt. Det gick bra! Trängningarna att legat på samma nivå hela tiden och jag har inte haft några större smärtor trots att jag rört på mig mycket. Har städat lägenheten, klippt gräsmattan, burit massa tvätt, lagat mat osv. Efter att Linda slutat jobbet åkte vi ner till min morfars gamla stuga, som förvisso inte är någon gammal stuga längre då den är renoverad men för mig kommer den nog alltid vara morfars gamla stuga. Jag putsade alla fönster och Linda höll mig sällskap, pratade om hur mysigt det skulle vara att ta ner alla över en helg i slutet av sommaren, grilla, dricka öl och bara mysa. Det är verkligen något att se fram emot. Tänker lite på hur jobbigt det kan bli med uretriten när jag då ständigt har folk runt omkring mig men slår tanken ifrån mig ganska fort. Det är ju bara mina närmsta vänner, alla vet att jag är sjuk och det är inget konstigt för dem.
 
Imorgon ska jag jobba, äta fredagsmat med Christoffer och sedan förhoppningsvis gå och ta en öl med Nandie. Underbart!
/Jeannie


Kommentarer
Anonym

Jag är 14 och har haft besvär i 1 år nu. Min läkare tror att jag har Uretrit, och jag ska göra en cystoskopi i höst. I sommar ska jag till Grekland i 6 veckor, utan mina föräldrar, och jag är extremt rädd för att det ska bli värre. Men jag undrar om jag kan bada med Uretrit? Finns det något botemedel eller kommer det alltid vara så här?

Svar: Hej Anonym! Till att börja med så vill jag säga hur glad jag är att du hittat hit och att du vågar fråga och be om hjälp! Både min och Fannys mailadress finns till höger i bloggen, du får jättegärna skriva till någon av oss eller båda två både där och här på bloggen om du har fler frågor eller bara vill prata. Vi vill hjälpa så mycket vi kan!

Jag förstår verkligen att det känns skrämmande att åka långt bort och inte veta hur man kommer må under den tiden. Något som jag kan glädja dig med är att all form av värme har en väldigt positiv inverkan på kvinnor med uretrit. Så länge du håller dig varm så minskar du risken att få riktigt ont, därför kan den grekiska värmen hjälpa dig lite på traven.
För ett år sedan var jag själv i Grekland och var precis som du orolig över hur jag skulle må. Jag upptäckte då att det gick bra att bada bara jag sedan inte gick runt i blöta badkläder. Om du bara ser till att byta om direkt efter att du badat så kommer det säkert gå bra. Om du mår väldigt dåligt, har väldigt ont osv. så chansa inte. Håll dig hellre torr och varm då så har du större chans att må lite bättre.

Några små knep ifall du blir dålig:
Vila mycket, det är bättre att sitta/ligga still när man har ont. Då kan man tillslut må bättre i många fall.
Värme väldigt nära urinröret hjälper mot både smärta och trängningar (känslan av att hela tiden vara kissnödig). Ta med en liten petflaska i handbagaget, blir du dålig så fyll denna med hett vatten och sätt den sedan mellan benen när du är på flyget tex. Visst låter det konstigt! Men vet du vad, det hjälper jättemycket!
Sist men inte minst, kom ihåg att dricka! Många med uretrit säger att de har ondare när urinblåsan är tom. För mig hjälper det att dricka varma drycker, som te. Drick gärna vatten och inte för mycket läsk och saft, drycker som är söta. Smaksatt vatten som Loka osv. går jättebra!

Det finns några behandlingar som kan göra att man blir bättre och det finns några mediciner som gör att symtomen kan lindras. Allt hjälper inte på alla och därför är det viktigt att du fortsätter att pröva dig fram även om det första alternativet inte fungerar. Om du vill ha tipps på någon läkare så hjälper både jag och Fanny dig jättegärna med det! Det gäller att hitta en läkare som förstår just dig och hur du behöver behandlas. Det finns väldigt, väldigt många tjejer och kvinnor bara i Sverige som har Uretrit och många av oss hjälps åt så mycket vi kan! Vi prövar olika saker, vi besöker olika läkare och delar med oss av erfarenheter. En tjej som är två år äldre än dig har precis varit i Italien och träffat en läkare tex.

Det kommer inte alltid vara så som det är nu, det lovar jag dig! Vi vet bara inte ännu vilken behandling som hjälper på vem. Efter din cystoskopi i höst kommer du antingen få tid för behandling eller så kommer du få boka tid hos en läkare som behandlar uretrit. Redan då kan du vara på bättringsvägen och om inte så kan det hända mycket tills dess! Vi hoppas ju på att vi hittar något snart :)
Skriv gärna igen. Stor kram /Jeannie
None None

2013-06-28 @ 11:16:08
Anonym

Tack så jättemycket för alla tips!Känner mig minde orolig nu faktiskt:)

Svar: Vad bra! Det gör mig så glad :) Försök att slappna av så mycket det går både inför och under resan, stress har stor inverkan på sjukdomen. Lyssna på din kropp så kommer du klara dig bra och det behöver ju inte alltid var tråkigt att vila. Att ligga i en solstol i Grekland och bara ta det lugnt låter ju faktiskt inte så farligt ;)
None None

2013-06-28 @ 20:54:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0