Medlem i endometriosföreningen

 
 
Igår blev jag medlem i Endometriosföreningen och för första gången under mina sjukdomsår fick jag veta hur det känns att få hjälp, stöd och förståelse utan att kämpa och gråta sig till det.

Jag fick ett tjockt kuvert hemskickat med en broschyr, senaste numret av endometriosföreningens tidning, ett informationsblad om själva föreningen, kontaktpersoner och mycket mer. Jag fick även endometriosföreningens gula band. Visste ni det, att Endometrios har en egen färg och ett eget band?

Något jag känner är sorgligt men samtidigt helt otroligt imponerande är att svenska Endometriosföreningen är helt ideell och ALL information som sprids om endo är tack vare föreningen. Den ENDA broschyren om endo som finns är endometriosföreningens egen! Kommunerna och Sverige gör ingenting för att hjälpa till med att sprida informationen trots att Endometrios är den tredje största sjukdomen i Sverige. Jag anser att detta är kvinnoförtryck, aldrig har vi väl hört talas om någon sjukdom som bara drabbar män där forskningen är obefintlig??

Jag kommer så fort som möjligt själv köpa hem gula band för att människor i min närhet enkelt ska kunna skänka en liten slant till endometriosföreningen och samtidigt kunna sprida vetskap vidare om endo genom att kunna bära ett gult band.
 


/Jeannie
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0