Endosnack

Har varit på adventsfika hos Dennis ikväll, drack kaffe och är nu hur pigg som helst... Uppesittarnätter som denna leder alltid till en massa googlande och sökandet efter mer endometriosinformation fortsätter! Hittade just en sida där "uretritliknande symptom" stod med på listan över vanliga kännetecknen för Endometrios! Hittar dessutom allt fler sidor då de nämner besvär från urinvägarna, trängningar och liknande i samband med endo. Ja, jag ska verkligen ta tag i detta och begära en undersökning av blåsa och urinvägar i syfte av att se hur min Endometrios ser ut. Jag blir bara mer och mer säker på att jag faktiskt står och håller på dörrhantaget till mina sjukdomssvar.
Jag har även lite egna teorier om hur många andra symtom kan höra ihop med endo, teorier som är bra mycket mer hållbara än mina tidigare. Detta ska jag givetvis diskutera med en läkare för att finna eventuella medicinska förklaringar som kan vara intressanta för många av oss!
 
När jag berättade för min familj om min nya diagnos så sa min mamma något som jag just då inte alls uppskattade och skakade av mig fort då jag bara ville fokusera på att något positivt händer i mitt sjukdomsliv, ville glädjas åt att jag ser ut att vara på väg någonstans. Det hon sa var att min nya diagnos, mitt nyfunna samband mellan symptom kan leda till att det blir svårare för kvinnor med uretrit men utan Endometrios att bli trodda, om jag nu skulle gå ut med detta och göra det till en stor nyhet. Missförstå mig (mamma) rätt, det klart att jag ensam inte skriver historia genom detta men många bäckar små..
Jag har nu tänkt på detta och vill vara tydlig med att OM jag nu skulle få reda på att min uretrit i grunden är endometrios så är jag alldeles för insatt i uretrit för att sluta kämpa för den frågan. Jag är och kommer bli mer och mer involverad i endometriosarbetet men jag kommer alltid stå fast vid arbetet att göra uretrit till en accepterad sjukdom och jag kommer alltid finnas som stöd och kontaktperson för kvinnor med uretrit. Enda skillnad är att uretrit inte längre kommer vara min sjukdom, utan mitt symptom.

/Jeannie


Kommentarer
Sunshine

Hej tjejer! :)

Alltid tråkigt att höra om fler med dessa besvär, är själv kille som har någon form utav uretrit efter en klamydiainfektion. Att hela tiden ringa läkaren för att få recept förnyat och stå i kön på apoteket känns lagom roligt för er med antar jag...

Har läst igenom några utav era inlägg och känner igen mig rejält :) Ni ska veta att ni inte är ensamma om att känna det ni gör, jag gör detsamma ibland!

Önskar att ni blir bra såfort som möjlig! ta hand om er :=)

Svar: Hej! Vad spännande att en kille med uretritbesvär hittat hit! Samtidigt som det naturligtvis är tråkigt att du blivit drabbad. Både Fanny och jag har fått diagnosen kronisk uretrit så tyvärr kommer vi aldrig bli bra från uretriten som det ser ut i dagsläget. Därför bloggar vi för att dela med oss utav våra liv som kroniskt sjuka.
Hoppas din behandling tillslut hjälper, ge inte upp!
/Jeannie
Jeannie Olsson Frisk & Fanny Karlsson

2013-12-16 @ 05:59:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0