Att få uppleva sin egen studendag!

Åh vad mycket det är jag vill berätta och skriva nu!! Ni anar inte! Men ni kommer aldrig orka läsa allt det i ett enda inlägg så jag försöker hålla mig till ett ämne nu. Ni kan antagligen gissa vad jag kommer prata om nu också.. Precis, STUDENTEN!

För det första ska jag förklara hur man firar studenten på Gotland för er som inte bor här, annars kommer ni bli totalförvirrade.
Dagen börjar 8.30 då det är insläpp på Wisby strand (kongresshallen). Då är alla säves studenter där, alltså fyra olika skolor, och minglar fram tills tiotiden då det är samling i stora aulan med rektorer som håller tal, stipendieutdelning osv. Sen äter man lunch och efter det väntar man bara tills att klockan ska bli 12.00 då utsläppet börjar. Då springer varje klass ut för sig på Wisby strands stora balkong, håller tal inför alla familjer och vänner och sen springer man ner för att träffa dem. Vid tvåtiden börjar klassvagnarna rulla som alla klasser gjort tema på (vi hade korttema då vi klätt in hela vagnen med spelkort). Man åker vagn i en timme sen är det stopp på öster centrum där Visby bjuder på muffins till alla studenter. Vid fyra åker man igen och därefter är det upp till varje klass att ha ordnat stopp med mat osv. under hela eftermiddagen och kvällen. I övrigt bor man typ på den där vagnen hela dagen. Vi hade första stoppet hos en i klassen klockan 18.00 och nästa stopp vid en lokal 21.00 där alla föräldrar hjälper till och fixar. Sen åker man vagn tills alla är krogsugna och så avslutas kvällen på Gute.

Min stora oro om att inte få uppleva studenten låg alltså i att jag inte skulle klara av att vara med hela dagen, för på Gotland är det verkligen en HEL dags firande med klassen och andra studenter. Dagen innan tog jag en kramplösande medicin som jag bara testat en liten dos av förut och inte upplevt någon förbättring av, jag bestämde mig för att pröva full dos så att jag verkligen hade testat den... det visade sig att den funkade!!!! Eftersom jag då tog medicinen dagen innan studenten kunde jag vara med på betygsutdelningen i skolan och dessutom fixa det sista på vagenen med klassen på eftermiddagen utan problem! Jag tog samma dos på morgonen igår och jag var med HELA DAGEN! Från och med då vår klass samlades 8.00 till att jag och Elin gick till donken efter krogen vid 1.00 (det var sjukt trångt och varmt så vi struntade i det tillslut)

Vaknade klockan fem i morse av hjärtklappning (kan ha något med medicinen att göra, ska kolla upp det) Mådde sjukt illa och har nog aldrig känt mig så bakis någonsin, kände att jag hade en del trängningar man var fortfarande så bedövad i kroppen av alkoholen så det fans inte panik över det. När jag tillslut lyckades ta mig upp och äta frukost så fick jag ondare och trängningarna blev starkare. Tog samma dos igen av kramplösandet och nu är jag smärtfi igen!! Dock kan jag säga att den medicinen ger riktigt obehagliga biverkningar så allt är inte en dans på rosor ändå. Det som är mest skrämmande är att jag får tinnitus av den, jag har redan sus i öronen sen innan men när jag tar medicinen får jag ett högt pip som hörs igenom nästan allt. Dessutom får jag nedsatt hörsel vilket inte är så kul eftersom jag hör dåligt i vanliga fall ändå. Det blir som lock för öronen och man hör sig själv på ett annat sätt. Slutligen blir jag väldigt illamående de första timmarna efter att ha tagit medicinen..

Jag mådde illa på morgonen när vi var på Wisby strand så det var lite jobbigt och så upptäckte jag att jag inte kunde lita på min blåsa riktigt heller. Jag gick från att inte vara kissnödig alls till superkissnödig på bara någon minut och när jag säger superkissnödig, då menar jag det! Då är det panik! det var ett orosmoment när man var på vagnen kan jag säga. Men allt gick bra som sagt var och jag överlycklig över att ha fått uppleva gårdagen, min egen STUDENTDAG.



BF09s vagn!

/Jeannie



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0