Ett heltidsjobb att få ut sin journal

Har precis pratat med en läkare över telefon för att få min journal utskriven. Varför ska ingenting i mitt liv få gå lätt och smidigt!? Varför ska allting alltit sluta i tårar och varför ska jag alltid behöva kämpa för att bli trodd?
 
Efter att jag vänligt sagt att jag vill ha så mycket av min journal som dem har tillgängligt där, frågade hon varför jag ville ha så mycket och förklarade att man oftast ber om en bit av journalen. Jag tog ett djupt andetag och förklarade att jag har en kronisk sjukdom och vill ha koll på vad jag har gått igenom, vilka mediciner jag tagit, vilka läkare jag träffat och vad som står skrivet om mig. Men nej, det räckte inte för henne som ett vettigt svar.
Hon ältade och ifrågasatte gång på gång, förklarade hur mycket papper det blir och att jag inte borde gå igenom det själv. Jag svarade, i ren frustration, jag har fått gjort ALLT på egen hand under mina två sjukdomsår, jag har inte fått någon hjälp utan har jag velat veta något så har jag fått gjort det själv. Det är absolut inga problem för mig att gå igenom min egen journal. Men inte kunde det vara nog, hon började själv ifrågasätta varför jag inte får hjälp av urolog osv. JAG ORKAR INTE MER AV DET HÄR! Tårarna började rinna och jag kände att jag mindre och mindre kunde dölja min frustration, berättade att jag varit hos urolog men att han inte gjorde något för at hjälpa mig varav hennes svar blir "ibland kan vi läkare inte göra något"....
 
Jag ska nämna att hon då och då i samtalet la fram att hon tyckte min sjukdom verkade besvärlig och att hon hoppades att jag och min nuvarande läkare kommer fram till något som kan hjälpa eller att den går över av sig självt. Så värre läkare en henne har jag pratat med men VAD är det som ska vara så svårt att bara skriva ut min journal om jag så gärna vill det??
 
Jag skulle i alla fall få hämta journalen på fredag. (efter mycket tårar och skrikande) Hon sa att hon skulle ta bort en del, vilket jag inte orkade ifrågasätta, så arg och ledsen som jag var tänkte jag bara att jag får boka tid hos min förra läkare för att göra det ordentligt en annan dag.

Idag är jag ledig från jobbet men måste tillbringa hela dagen i min engelskaböcker. Måste hinna klart med tre stora uppgifter innan söndag natt. Suck...
Jag mår bra nu i alla fall, helt symtomfri, så förhoppningsvis får jag en hel del gjort!

/Jeannie


Kommentarer
Cicci

Verkar helt sjukt att du inte ska få ut hela din journal. Det är din rättighet! Läste ditt senaste att du fick hela 5 sidor.. Du ska begära att få resten. Och att hon tar bort kommentar osv, det är fel! Hon gör fel i sitt arbete! Kontakta stället du går på, och begär av dem hela din journal. (När jag bytade vårdcentral, förde de över min journal till det nya stället) Alltså vissa läkare, de ska då inte jobba som det! Du kan anmäla henne. Vet dock inte vad de heter. Men här finns en sida iallafall :http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Lagar-i-halso--och-sjukvard/Patientsakerhetslagen/

Hoppas du hade det trevligt i Grekland =) Och inte hade så ont =)

Svar: Visst är det sjukt! Finner verkligen inga andra ord, det är bara helt sjukt att någon kan vägra ge en patsient sin egen journal. Tack för att du förstår Cissi! Jag hade en bra vecka i Grekland! :)
/Jeannie
None None

2012-09-08 @ 16:52:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0