5:2 diet och obehag

Helt otroligt vad en skiva tort rostbröd med lite smör på kan vara gott! Christoffer och jag har börjat med 5:2 dieten för att vi ska få en spark i röven och ta tag i våra extrakilon. 5:2 dieten innebär ju (som ni säkert vet) att man i princip fastar två dagar i veckan och äter hälsosamt de andra fem. De två dagarna man fastar (eller svälter.....) får man bara lov att äta 500 kalorier som kvinna och 600 som man. Antingen tänker man "det där låter inte hälsosamt" eller så tänker man "äsch det låter inte så farligt, vara lite hungrig då och då skadar ju inte någon" Vi tänkte det sistnämnda. Ikväll däremot när Christoffer fick ordentligt blodsockerfall ändrades det ganska snabbt.
Jag skulle tippa att Christoffer i vanliga fall äter 3000 kalorier per dag, att sedan chocka kroppen med att bara äta 600 kalorier, det är ju bara sjukt. Lätt att vara efterklok. Dock är ju Christoffer så sjukligt envis så han tänkte minsann inte äta något ändå trots att han inte alls mådde bra, får se hur han mår imorgon.
För mig har det dock gått bra! Varit lite skakig och matt men helt okej ändå. Så här såg min dagskost ut
 
Frukost: En banan, en näve blåbär, tre bitar färsk ananas. Te och vatten.
Lunch: ca. 2 dl sallad med lite, lite lax. Vatten.
Mellanmål: Två morötter. Kaffe.
Middag: 2 dl tonfisksallad. Vatten.
 
Jag har ett skov nu med riktigt jobbigt obehag och har svårt för att somna på kvällarna pga. det så eftersom det för en timme sedan blev nytt dygn, alltså inte svältardag, unnade jag mig två smörgåsar. Obeskrivligt gott.
 
Jag funderar på varför ett symtom alltid tar över ett annat. Jag har haft konstant obehag i flera dagar nu, spelar ju inte någon roll om jag ens försöker förklara för er som inte har det symptomet för det går inte att föreställa sig. Sjukt irriterande och obehaglig känsla i underlivet bara, känns som om alla nerver skickar tusen signaler samtidigt. Hur som helst, under dessa dagar har jag knappt haft problem med varken trängningar eller smärta alls! Det är ju naturligtvis underbart! kan inte ens hitta ord för hur befriande det är, typ som att ta semester från sin sjukdom.. fast ändå inte. Obehaget kommer alltid när smärtan inte finns och obehaget GÅR MIG PÅ NERVERNA! Pröva att be någon kittla dig på ditt känsligaste ställe och försök sedan att sitta still och koncentrera dig på något. Ungefär så är det alla vakna timmar om dygnet så länge ett sådan skov sitter i. Var man inte lättretlig innan så blir man det då kan jag säga.

Imorgon blir det kanske en tur in till Visby och sen ska jag ha möte med Nandie om Forever Living.

/Jeannie


Kommentarer
maria

Jag förstår hur vidrigt och jobbigt du har det med detta obehaget eftersom jag själv har haft det mer eller mindre konstant dygnet runt varje dag i 2 år.

Jag känner dock av det också när jag upplever smärta och sveda. Viss lindring om man sitter och ligger ner i foster ställning.

Jag upplever att obehaget är en slags kramp i underlivet, och i mjukdelarna. Detta upptäckte jag då jag har mens och använder tampong oftast och vid införandet kunde jag känna hur de krampade till sjukt obehagligt :/

Ha det fint och hoppas du kommer ur skovet snart!

Svar: Jag upplever det också som en slags kramp. På senare tid har jag börjat kunna känna hur muskulaturen plötsligt dras ihop och slappnar av igen. Som att nerverna spelar en ett spratt.
Jeannie Olsson Frisk & Fanny Karlsson



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0