Nattont och om smärtrutin

Vaknade strax efter 4.00 av att jag hade ont, var tvungen att gå upp på toa osv. Var faktiskt ändå rätt okej med det. Länge sen jag vaknade av smärta mitt i natten, det måste i alla fall vara över en månad sedan. Nu har det gått drygt två timmar och jag mår mycket bättre så kanske ska försöka somna om snart om det går. När jag vaknade så kom jag att tänka på en grej, jag drömmer alltid om uretritsmärta när jag har ont under natten. Antagligen för att smärtan är så genomträngande att jag inte faller in i djup sömn.

Har kommit på att min uretrit faktiskt är ganska rutinmässig nu. Eller väldigt till och med. Funderar på om det är jag själv som skapat den smärtrutinen eller om det här är något slags "bättre" skov? Under flera månaders tid har jag nämligen haft "ont morgon + förmiddag, 4 timmars arbete helt eller nästan utan smärta, lite eller ingen smärta alls kvällstid" Naturligtvis finns det alltid dagar med undantag (som nu) men i stort sett så har det sett ut så. Med att skapa smärtrutin menar jag att man lär känna sin kropp och sin sjukdom så att man till viss del kan förstå varför man får ont vid tex. vissa tidpunkter eller efter vissa moment. Jag vet ju att jag får ont efter att ha gått på toa, därför timar jag alltid mina toabesök så gott det går så att jag kan göra något vettigt av dagen. Jag skulle tex. aldrig gå på toa strax innan jag ska iväg någonstans. Istället går jag på toa när jag har några timmar framför mig som jag ska spendera hemma.

I somras upplevde jag att uretriten blev jätteoregelbunden och jag hade mycket mer ont än vanligt. Eftersom jag i samma veva med detta började med P-piller tänkte och tänker jag fortfarande att det har något med saken att göra så nu när jag ska börja med preventivmedel igen är jag jätteorolig över att jag ska komma ur min rutin som funkar så bra just nu. Det återstår att se!

/Jeannie 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0