Att prioritera med uretrit

Nu blev det väldigt tomt här ett bra tag! Ledsen för det!
Jag känner att det inte finns så mycket sjukdomsmessigt att skriva om längre. Jag mår lika dant varje dag i princip. Tror ni har fattat grejen liksom ;)
I lördags åkte jag upp till Sthlm med Christoffer, hans syster Josefin och hennes kille Kristian för att se KISS! Denna gång kände jag mig inte alls lika nervös som jag gjort tidigare gånger, jag kände mer att det får gå som det går. Får jag ont så får vi lösa det då. Det är så underbart skönt att kunna ha den instälningen! man kan förbereda hur mycket som helst men man kan aldrig förutsätta allt! Så länge jag har min medicinväska med mig så känner jag ju mig lite tryggare i bara det. Något som var lite trist denna gång var att jag fick en massa problem med allt annat än uretriten istället. Jag mådde väldigt illa och hade spänningshuvudvärk nästan konstant från lördag morgon till måndag morgon. Jag tror att det är någon slags migrän jag får från och till nu av de nya P-pillrena jag tar. Inte kul!! Men även om det var jobbigt i bland så är jag grymt glad över att vi åkte. Vi fick se KISS live, sådan jäkla upplevelse!!
 
Något som jag tänkt på en del är det här med alla sjukdomstankar som finns i vardagen hela, hela tiden även om man inte mår dåligt just för stunden. För att man ska må så bra som möjligt så krävs det hela tiden att man planerar, gör man inte det så minskar hela tiden chansen att man får må bra.
I helgen tänkte jag mycket på det då jag verkligen var tvungen att prioritera rätt hela tiden för att kunna klara av allt så bra som möjligt. Tex. om jag ska gå på toa under båtresan eller hålla mig tills vi kommer fram till hotellet. Kissar jag under båtresan så kommer jag få lite ondare och då måste jag kunna sitta för mig själv och ta det lugnt. jag vill ju inte sitta med en petflaska mellan benen i resturangtorget liksom! Om jag ska hålla mig tills vi kommer till hotellet så måste jag hålla mig i minst 7 timmar, fixar jag det? Hur mycket vågar jag dricka under tiden i så fall? kan jag ta den där colan till maten eller är det bättre att bara dricka vatten? Väl på hotellet så funderar man över om man ska ta en kvart till att bättra på sminket eller ta en kvart till att vila. Jag måste se till att blåsan inte är tom men hur mycket vågar jag dricka utan att bli kissnödig om en timme så jag måste hålla mig under hela konserten eftersom jag inte vågar kissa i fall jag får så ont att jag inte kommer där ifrån sen.

Så här tänker man hela tiden! Hur man ska prioritera för att få må bra.
Om du frågar hur jag mår och jag svarar "Jag mår jättebra". Tio minuter innan kanske jag stod inför ett sådant knäppt val som i fall jag skulle våga gå på toa eller inte. Det finns så mycket mellan raderna, så mycket som för mig är vardag men för någon utan uretrit inte kan föreställa sig.

/Jeannie


Kommentarer
Lina

Usch det där känner man igen allt för bra! Ska jag våga gå på toa el ej!? Det är ju en situation som ingen utan uretrit kan förstå :( Jag själv kan känna att ju mindre jag går på toa under dagen ju bättre mår jag, vilket såklart inte är hälsosamt i längden.

Något jag märkt och frågar de flesta uretrit drabbade är om just om grumlig urin el vad jag tror i mitt fall så är det flagor från slemhinnan som visas i urinen. Något ni upplevt?

Jo jag tänkte på Jeannies tidigare inlägg om att hon blir hjälpt av kombinationen Kinin, värme, vätska och just vila.

Upplever du när det är som värst ett inferno i underliv och urinrör? Jag själv upplever detta då jag stressar och aktiverar mig fysiskt dock så lugnar det sig när jag tar en paus och vilar mig samt dricker dvs blåsan gillar vara fylld :0 grädde på moset är att då kommer detta krypande körande obehag på istället...

Så min fråga var egentligen om Kinin har någon verkan på sveda el just bara det krypande obehaget?

Jag lever ett relativt "fritt från medicin" liv och det fungerar i viss mån....dock så funderar man på nya metoder och mediciner men när man blir nekad och motarbetad så kryper man längre och längre in i skalet...


Svar: Hej Lina!Jag känner igen det du berättar om att må bättre ju färre gånger man går på toa. Jag kissar bara max två gånger om dagen, oftast bara en gång, av just den anledningen. Jag vet att det inte är bra men just nu när det inte finns så många andra alternativ så får det helt enkelt gå.
Flagorna i urinen känner jag också igen. Detta har min före detta gynekolog pratat om en del då han har en teori om att uretritdrabbade kvinnors slemhinna i urinvägarna är skadad. Han är alltså på samma spår som du med att slemhinnan har något att göra med flagorna.
Kinin har för mig absolut ingen inverkan alls på obehaget, däremot drar det ner all form av smärta samt trängningar om jag kombinerar kininet med vila. Jag kan alltså inte ta Kinin och sen gå ut och jogga. Däremot kan jag planera att senare träna om jag lyckas få ner smärtorna med hjälp av kininet. Jag upplever det som att om jag väl fått ner smärtorna så håller kininet dem där och då kan jag börja röra mig obehindrat. Om jag däremot inte väntar med att vara aktiv så får jag inte ner smärtorna.
Jag tycker absolut att Kinin är värt att testa om man inte gjort det. Men det kan dock vara svårt att få utskrivet!
/Jeannie
None None

2013-06-13 @ 07:45:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0