Om att välja sina strider

Välja sina strider.. herregud, vad jag är värdelös på det!
Om jag hade vart frisk och varit 20 år på 60-talet hade jag varit största hippien i hela världen och demonstrerat dygnet runt! 


När man är sjuk och har en begränsad mängd energi är det väldigt viktigt om man är som mig att välja sina strider. Man kan inte rädda alla. Man kan inte försvara allt.

Jag har blivit bättre på att ibland helt enkelt lära mig ta djupa andetag, inse att det är som det är och be sinnesrobönen:

Många där ute skulle behöva sluta titta bort och strida mer, kämpa mer för andra, lägga mer ner energi på att slåss, så det här rådet är verkligen inte för alla.

Jag är, som ni kanske läst tidigare, vegetarian sen några år tillbaka, och det är en strid jag valt att ta. Det är rimligt att jag kan förändra kosten för något jag verkligen tror på. DÄREMOT måste jag lära mig att vissa idioter är obotliga. Att folk äter kött är inte det som stör mig, utan det är hur många argumenterar för sitt köttätande och blir förbannade när folk försöker sprida nackdelarna med köttkonsumtion. Idag läste jag följande kommentar till en bild postad på en vegetarisk sida, där man avrådde från LCHF-dieten (eftersom det ofta innebär extremt ökad animalisk konsumtion osv):
"Sluta tycka så mycket och låt var man bestämma över sin egen kropp."

Jag blir så himla förbannad.
Självklart ska alla i slutändan bestämma själv över sin kost, det har jag aldrig sagt något emot. Det är när man på en VEGETARISK SIDA postar det här blir jag så arg. "Sluta tycka så mycket.." ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHH!!!!
Jag skulle kunna sitta hela kvällen och skriva om alla fel jag tycker finns med den meningen. Utan överdrift. Om jag inte hade varit medveten om att jag har lätt för att göra så hade jag förmodligen gjort det. MEN nu väljer jag att inte ta den striden. En människa som tycker att folk tycker för mycket när man avråder folk från att göra vissa val for the sake of the planet kan jag inte hjälpa, oavsett hur mycket jag skriver. Det här är en strid jag inte kan vinna på ett rimligt vis, det enda som det här kommer ge mig är enorm frustration och ilska och jag kommer tappa väldigt mycket energi.
Det är en strid jag väljer att inte ge mig in i. För min skull.
Den lilla energin jag har ska jag i så stor utsträckning det går lägga på något som ger mig något positivt.

(OBS, inte propaganda, utan bara brutalt bra exempel på vilka strider jag måste lära mig att inte ta ännu bättre. Strider som jag ofta blir sugen på att delta i.)

Är ni likadana, eller har ni inte samma problem alls? :)

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0