Att sörja trots allt

"Jag kanske inte kan bli gravid. Jag kanske inte kan bli gravid. Jag kanske inte kan bli gravid. Jag kanske aldrig kommer få egna barn, jag kanske blir den som står på sidan av och ser alla mina vänner bli gravida medan jag inget hellre önskar att jag för en gångs skull kunde få vara som alla andra".
 
Har haft en jobbig eftermiddag med mycket smärta. Kramper i urinröret som inte gett efter. Hittade lite smärtstillande som jag tog och det hjälpte tack och lov, annars hade det inte blivit någon sömn denna natten heller. Christoffer gick och la sig medan jag satt kvar en stund för att låta smärtan krypa undan lite till och kunna hinna slappna av en stund under kvällen också. Började så småningom googla på Endometrios. Jag tar lite i taget, läser lite då och då eftersom jag förstått att det var jobbigare än vad jag först trodde. Jag kände mig ju helt okej efter att ha fått diagnosen. Nu känner jag sakta men säkert hur en liten del av mig håller på att rasera..

Smärta är jag van vid att hantera. Även om edometriossmärta är något helt annat än uretritsmärta så är jag fortfarande van vid att smärta över huvud taget styr mitt liv. Alltså är det inte det som bekymrar mig mest.
Att jag kanske aldrig kommer kunna bli gravid är en tanke som börjat eka högre och högre i mitt huvud, så fort jag är ensam kommer tårarna krypandes. Tanken är så överväldigande för mig, att inte kunna få egna barn har alltid varit en skräck för mig och nu helt plötsligt tvingas jag acceptera något utav det värsta jag kan föreställa mig. Dessutom kan jag inte komma ifrån tanken på vad jag utsätter Christoffer för. Även om jag inte kan hjälpa det så känner jag mig så fruktansvärt skyldig till att försämra Christoffers liv och hans framtid...

Tar tårarna någonsin slut?

/Jeannie


Kommentarer
Linnéa

Åh Jeannie :( så ledsen för din skull. Förstår hur du tänker, men tänk på detta: Att bli gravid är ju trots allt inte någon självklarhet för någon. Det finns många "fullt friska" kvinnor som ändå inte lyckas bli gravida. Försök istället tänka såhär: Jag kanske KAN få barn. Jag KANSKE KAN få barn! :)
Vet att det kan vara svårt och jag lider själv av denna oro. Hoppas du kan finna något sätt att hantera detta på. Kram! :)

Svar: Jo, det är så sant som du säger! Jag kom till insikt med det igår när Fanny lade ner en bit av sin själ i ett försök att få mig må bättre. Det finns ju inte alls något som säger att det kommer vara en dans på rosor för ALLA runt omkring mig att bilda familj. Det finns inget som säger att jag ens behöver oroa mig. Tack så mycket för ditt stöd! Det betyder verkligen jättemycket! Kramar! :) /Jeannie
Jeannie Olsson Frisk & Fanny Karlsson

2013-12-01 @ 19:36:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0