Zucchinipasta

Provade paraflex igår med. Nu funkade det inte. Hmm. Kan det vara så att första gången jag använde det så gick smärtan ner av sig själv samtidigt, och att det inte berodde på paraflexet?

Idag mår jag väl.. sådär. Inte kanon, inte megadåligt. Var liite värre i morse (som det brukar vara) men annars så är jag som lagomt sjuk nu. Inga fysiska aktiviteter kan göras, men jag kan vara utanför toan hyfsat länge :)

Läste att Jeannie (tack för kommentaren btw, önskar jag kunde få uppleva det fler gånger!) provat göra något som man vill äta, men inte kan pga kolhydraterna, fast på ett alternativt sätt.
Jag har faktiskt också gjort det!

Det jag saknar allra mest är pastan. Jag är ju verkligen pastafreak, och brukar ha det till så gott som varje måltid.
Nu sitter jag här och äter zucchini-pasta och god sås till det. Jag måste säga att det funkar hur bra som helst! Det smakar typ som pasta + att det var jätteenkelt att göra, tog väldigt lite tid med.
Jag som brukar ha något emot zucchini fullkomligt älskar detta. Det här kommer hända igen.

Jag improviserar alltid rätt hårt och går på känn när jag lagar mat, så exakta mått finns inte. Gör mer eller mindre "pasta" beroende på hur mycket ni vill ha (jag gjorde så att jag får myyyyycket!).

Aja, here you go:

Pastasås:
ca 2 morötter
1 lök
frysta ärtor
2 vitlöksklyftor
lagomt med grädde/sojagrädde
1/2 grönsaksbuljong (tärning)
salt
peppar
vitpeppar
ev. soja

Pasta:
1 zucchini
1 grönsakbuljong (tärning)

Jag slängde ihop pastasåsen först, eftersom den tar längst tid. Hacka löken och stek pastasåsmysig. Jag slängde i morötterna efter en minut kanske, finhackade. Stå och stek tills det ser nääääästan färdigstekt i, pressa då i vitlöksklyftorna. Strax efter åker ärtorna i. Efter 1-2 min så kör ni ner grädde och grönsakbuljongen, krydda som ett djur och låt det så och puttra. Ni kan lägga i litelite soja om ni vill det.
Pastan går väldigt fort.
Börja med att koka upp 1 liter vatten med grönsakbuljong. Under tiden vattnet kokar upp, tvätta zucchinin, hugg av kanterna och riv den med en osthyvel. Den kommer få ungefär samma bredd och tjocklek som tagliatelle.
När vattnet kokar så slänger ni i den hyvlade zucchinin. Låt det koka i ungefär 1 minut, häll ut vattnet.

Detta recept är jag osäker på hur många det räcker till. Jag äter ju så otroligt lite nuförtiden, men jag skulle gissa på 2 portioner. Då skulle jag dock göra ännu lite mer zucchini, bara för att vara säker på att det räcker.


Kram!

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0