Konsekvenser av höjd ditropandos?

Hejhej!

Ditropanet pajade natten mycket mer än sjukdomen gjorde, vilket är underbart! Det är inte underbart att min natt var jobbig, men det var skönt att tvångsvara vaken då och då, men inte på grund av ett krampande urinrör.

Jag har fört statistik förut, över hur mycket det spelar roll för min kropp om jag kissar före eller efter frukost. Är det viktigt för min kropp helt enkelt?
Nej, har jag kommit fram till. Om det skiljer ca 30 minuter på morgonen så spelar det ingen större roll.
Därför sitter jag nu, hyfsat smärtlåg och äter frukost i stilla ro. Jag skämmer bort mig själv med att inte ha ont, det är ju så fint väder! Ser inte ett enda moln härifrån.. Jag hatar mornar, men det kan faktiskt vara mysigt ibland.

Okej, höjd ditropandos som sagt. Det innebär förutom ökad effekt också att biverkningarna blir mycket större.
Jag tycker alltid att det blir jättejobbigt från början, men man vänjer sig tillslut.

På höga doser Ditropan (alltså mer än dubbla normaldosen) så händer detta med mig:

- Temperatur/svett
Jag slutar svettas. Svettas kan ju såklart vara jobbigt, men ibland kan det faktiskt vara rätt bra. Förutom att jag blir utmattad väldigt fort i typ solsken, så blir jag som en liten ugn - väldigt varm. Dock upplever jag det tvärtom, jag fryser mycket mer. Jag kan ligga under täcket och huttra för att det är så kallt, medans Mattias flyr ut ur rummet för att min kropp är väldigt varm. Dels låter det rätt onyttigt, men sedan är det svårt att värma sig mot någonting, eftersom jag redan egentligen är väldigt varm.
Ganska drygt.

- Saliv
Salivproduktionen går så gott som bort helt och hållet. Det här innebär att mina tänder tar otroligt mycket stryk, men förutom det så är det såklart väldigt drygt. Jag måste få någon vätska i munnen ungefär var 10:e minut om jag ska trivas, vilket gör själv sömnprocessen lite svårare. Det är svårare att somna om man är torr, så jag har som 10 minuter på mig i taget. Dessutom vaknar jag flera gånger per natt av att tungan typ fastnat i gommen.
Förutom det smakar mat mycket mindre (mat smakar inget förrän de kommer i kontakt med saliv. Låter sjukt nasty, vet) och man är mycket mindre sugen på att äta. Vem vill stoppa in ett riskorn i en snustorr käft? Träning blir ju helt obviously svårare av detta också.
Asdrygt.

- Ögontorrhet
Jo, tydligen kan man bli väldigt torr i ögonen. Vätskan där försvinner som med. När jag vaknar på morgonen är det svårt att blinka och gör väldigt ont. Detta går ner efter ungefär en timme (men känns fortfarande) om jag inte tar linsvätska, som då bara gäller tillfälligt. Jobbigt när det blåser ute. Man kan inte ha linser på sig överhuvudtaget. Dessutom blir ögonen härdade, som om jag får något fel på ögat så lär jag inte märka det.
Asajobbigt.

- Övrig torrhet
  • Min redan så torra hy blir torrare = flagnar, spruckna läppar, smink blir inte bra, rodnader.
  • Det blir oerhört obehagligt för mig att röra någonting med fotsulorna eller handflator (kan inte vara utan sockar utan att bli galen).
  • Sex blir mer omständigt. Snabbisar är ju som inget alternativ längre. Det är möjligt att ha sex, men man får räkna med brutalt långt förspel. Oavsett hur mycket du vill så hänger inte kroppen med i vätskeproduktion.
  • Uttorkad näsa. Rätt obehagligt och jobbigt.

Det är väl det jag kommer på såhär på rak arm.
Dock så är alla dessa jobbiga biverkningar ett pris jag mer än gärna är villig att betala för att slippa ha så omänskligt ont hela tiden.

Aja, som sagt så mår jag rätt bra idag. Ska gå och kissa nu, hoppas det går bra så jag kan ta en promenix.
Kram på er!

/Fanny


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0