Om smärtlindring

Enligt L A G har man rätt att få smärtlindring vid långvarig smärta (smärta längre än 3-6 månader), eller som man uttrycker sig i artikeln:
"När smärtan har hållit i sig länge, i mer än tre månader,
är den ursprungliga orsaken till smärtan inte längre lika viktig för valet av behandlingsmetod."

Man har rätt att få någon form av smärtlindring, även om man inte vet grundorsaken.
Kräv smärtlindring, för ni har rätt att få det. Förutom att man fortsätter ha ont om man inte får smärtlindring, så kan obehandlad smärta leda till:

  • minskad rörlighet
  • sänglägeskomplikationer
  • nedsatt näringsintag
  • endokrin påverkan (stresshormoner)
  • psykisk ohälsa
  • nedsatt immunförsvar
  • sänkt livskvalitet

På några andra sidor anges sömnbrist som en konsekvens av obehandlad smärta också. Väldigt många av de där komplikationerna har jag. Sänglägeskomplikationer har jag dock inte, och psykisk ohälsa har jag lyckats undvika rätt bra (även om det ibland känns som noll hopp).

Jag har fått smärtlindring, äntligen.
Kolla symptomen ovan. Känner ni igen er? Då är det verkligen dags att BEGÄRA vettig smärtlindring. Man kan ju till och med bli bättre med tiden mha smärtlindring. Det är ju rätt självklart att t ex stress, sömnbrist och psykisk ohälsa gör smärtan värre.

Användbara länkar:
Smärta och smärtlindring - fakta (känns mer som det är till för sjukhuspersonal)
Behandling av långvarig smärta (verkar mer patientinriktat)
När smärtan har hållit i sig länge, i mer än tre månader,
är den ursprungliga orsaken till smärtan inte längre lika viktig för valet
av behandlingsmetod


Kommentarer
Nina

Gillar din blogg jättemycket! TACK för länken som handlar om olika sorters smärtstillande. Den visar att det finns mer än Tramadol att testa... Var har du läst att man har rätt till smärtlindring enligt lag? Även om dina läkare inte klarar av din sjukdom tycker jag de verkar mycket kreativa. Det saknar jag mest. Är urtrött på mina läkares passiva och avvaktande hllning. De är snälla och man blir lite bekräftad men när man ser tillbaka har man tappat tre år av sitt liv och inget allvarligt försök att lösa gåtan har egentligen gjorts!Kämpar fortfarande för att få göra utvidgasd odling eftersom det inte är "sannolikt" att en sådan bakterie orsakar min sjuukdom...

2012-04-06 @ 09:35:22
Fanny

Hej Nina!

Tack så mycket :)

Nu hittar jag inte länken till där det står att man enligt lag har rätt till smärtlindring. Jag hittar däremot att man enligt lag har rätt till smärtlindring av postoperativ smärta som har blivit långvarig.

Det läkarna måste fatta är att det inte är sannolikt att man ska ha ont i urinröret i flera år utan en synbar orsak heller.

2012-04-06 @ 12:52:10
URL: http://urinrorskatarr.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0