5 saker som äger med uretrit:



  1. Den som aldrig upplevt tortyr har aldrig upplevt känslan när den upphör.
    Vi har lärt oss uppskatta dagar utan smärta otroligt mycket, som många andra tar för givet. Lyckan när man blir friskförklarad måste ju verkligen äga, det blir nog en lycka som slår det allra mesta. Man måste haft tråkigt för att kunna ha riktigt roligt.

  2. Wake-up call.
    Folk som överlever cancer eller andra svåra sjukdomar brukar ändra sin livsstil enormt när de blir friskförklarade. De börjar tänka mer carpe diem och slutar ta allt för givet. Jag är övertygad om att det är samma sak med uretrit. Jag har i alla fall börjat tänka så t o m innan jag blivit frisk. Jag tar vara på alla dagar jag mår bra som om de vore de sista (jag menar det på ett bra sätt, även om det låter tragiskt). Vi tar vara (eller kommer ta vara) på våra liv på en helt annan nivå än många andra, och upplever saker de missar.

  3. Vi får mer förståelse för andra människor.
    Jag var i Uganda för ett par år sedan. Jag hade sett svältande barn på TV innan jag for, men jag blev ändå helt chockad när jag for dit och såg hur hemskt de faktiskt har det. Jag hade faktan, men att se det själv var en helt annan sak. Genom att vi har lidit en hel del så kan vi nog bättre sätta oss in i andra personers lidande. Det behöver inte handla om urinrörssmärta, eller smärta överhuvudtaget, tror jag. Vi blir bättre människor helt enkelt.

  4. Vi får reda på vilka som står nära oss på riktigt, och vilka som inte borde finnas i våra liv.
    Jag har blivit övergiven av några vänner på grund av min sjukdom, och fått starkare band med andra. Vi får reda på vilka som är falska och vilka vi kan lita på genom allt. Vi sollar bort maskrosorna och vattnar tulpanerna, typ.

  5. Vi lär upptäcka andra sjukdomar fortare än "normala" människor.
    Jag vet inte hur era läkarrutiner ser ut, men jag antar att ni liksom mig har lämnat väldigt mycket blod och kiss till sjukvården och testats och kollats upp om typ allt. Jag vet typ allt om mina kropp, haha.

    Jag har järnbrist, till exempel. Det skulle jag aldrig fått reda på om det inte var för att jag är på sjukhuset så mycket. Jag har en epilepsibörjan i hjärnan också. Enligt läkarna håller den sig lugn och den har hittills bara gett mig 2 stycken jättemilda anfall.
    En äggstockscysta upptäcktes också av en slump, så vi var tvugna att boka operation tillslut. I sista sekunden lugnade den dock ner sig så jag slapp operation. Cystan höll på att äta upp min äggstock, den var större än äggstocken till och med. Nu löste det sig ju, men det var ju ändå sjukt bra att vi hittade den i tid. Det hade kunnat gå fel och slutat med att jag bara hade en äggstock kvar.

    Ingen av de 3 sakerna hade upptäckts om det inte hade varit för min sjukhusvistelser. Vem vet, jag kunde ju ha haft någon jätteallvarlig sjukdom som jag hade kunnat bli botad från för att de upptäckte det i tid.
    Vi har testat oss för klamydia jättemånga gånger. Tänk om man hade haft det, och inte varit sjuk, och upptäckt det i alldeles för sent skede så att man blir steril?

Finns en hel hög med saker som är positivt med våran diagnos. När jag är deppig så brukar jag skriva sådana här listor. Det hjälper brutalt mycket mer än att skriva "5 saker som suger med uretrit".
Jag fullkomligt spyr inlägg idag. Aja, då har ni läsning en stund :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0